Soalan Lazim

Kami berharap untuk memperbaharui insurans kereta anda diatas talian semudah yang mungkin. Berikut adalah senarai soalan-soalan yang biasa ditanya mengenai pembaharuan insurans kereta motor. Jika tiada keraguaan tentang soalan / jawapan ini,tenangkan hati untuk menghubungi kami.

1) Adakah Premium Insurans Anda murah? 
Semua syarikat insurans premium adalah sama, kerana kadar yang dikawal oleh Bank Negera. Oleh itu, tidak ada perbezaan jika anda membeli insurans dari Allianz atau syarikat yang sedia ada anda. Kadar premium insurans akan sama. Satu-satunya perbezaan mungkin adalah berlebihan atau loading yang tertakluk kepada banyak syarat dan mengikut budi bicara syarikat insurans yang dikenakan.

2) Bagaimana untuk saya tahu NCD saya (Tanpa Tuntutan Diskaun)? 
Kelayakan Diskaun Tanpa Tuntutan Anda selalunya disebut dalam notis pembaharuan anda daripada syarikat insurans anda yang sedia ada. Walau bagaimanapun, anda boleh menyemak kelayakan NCD anda di sini.

3) Bagaimana saya tahu kereta saya Present Nilai Pasaran?
Adalah penting bahawa anda tidak terkurang insurans kereta anda. Mengetahui nilai semasa kereta anda berdasarkan make kereta anda / model melalui Allianz Setuju Nilai. Pilih Malaysia Barat atau Malaysia Timur untuk memeriksa nilai pasaran kereta anda

4) Boleh saya tahu liputan Dasar dan manfaat daripada Allianz Motor Perlindungan Komprehensif?
Insurans kereta anda akan berada di bawah yang ditulis oleh Allianz, kami menggalakkan anda untuk membaca tentang Lembaran Pendedahan Produk mereka untuk lebih memahami ALLIANZ Motor Perlindungan Komprehensif di sini.

5) Apakah faedah yang saya dapat dengan memperbaharui dengan Allianz General Insurance? 
Jika anda memilih untuk memperbaharui dengan Allianz General Insurance, anda akan menikmati 24 jam ALLIANZ Auto Assist (Program Bantuan AAA-Road), perkhidmatan percuma tamat peringatan, serta-merta dalam talian pengeluaran nota perlindungan dan perkhidmatan tuntutan cepat.

6) Adakah anda meliputi semua jenis kenderaan?
Allianz Insurans meliputi kereta yang berdaftar persendirian dan syarikat sahaja.

7) Adakah anda menerima semua model kereta? 
Hanya beberapa model kereta yang diklasifikasikan sebagai Risiko Tinggi Kecurian Kenderaan (HRTV) tidak akan diterima melalui Allianz Insurans: (Sila ambil perhatian senarai HRTV adalah tertakluk kepada perubahan dari masa ke semasa tanpa sebarang notis.)

Toyota Harrier (jika Jumlah Diinsuranskan lebih daripada RM 100,000)
Toyota Camry (3 tahun ke bawah)
Toyota Fortuner / Hilux / Landcruiser / Lexus / Prado berumur 5 tahun dan ke bawah
Semua Toyota Alphard / Velfire
Toyota Estima (5 tahun ke bawah)
Semua Toyota Caldina
Semua Toyota Celica
Semua Subaru Impreza
Honda CRV (3 tahun ke bawah)

8) Adakah anda memberikan apa-apa bantuan di tepi jalan kecemasan? Bagaimana saya boleh menghubungi mereka? 
Ya, ia adalah ALLIANZ Auto Assist (AAA). Ia beroperasi 24 jam sehari selama 365 hari yang boleh dihubungi di talian 1800-88-6278 atau 03-21613960.

9) Apakah yang dimaksudkan dengan "DISKAUN TANPA TUNTUTAN" (NCD)?
Diskaun Tanpa Tuntutan (NCD) diberikan kepada pemegang polisi apabila pembaharuan polisi insurans motor sekiranya tiada tuntutan dibuat terhadap polisi anda dalam liputan 12 bulan. Sebaik sahaja anda telah membuat tuntutan ke atas insurans motor maka NCD akan dirampas dan jatuh kembali ke 0%.

10) Adakah saya akan kehilangan NCD saya jika saya membuat tuntutan? 
Jika mana-mana tuntutan dibuat terhadap polisi insurans motor anda semasa tempoh perlindungan, NCD anda akan dibatalkan dan kembali ke 0%. Anda akan perlu untuk memulakan untuk mengumpul diskaun anda dalam kitaran baru. Walau bagaimanapun, ini tidak termasuk tanpa kesalahan sendiri tuntutan dan tuntutan Kerosakan cermin, dengan syarat jika perlindungan tambahan untuk cermin dibeli. Anda boleh menyemak kelayakan NCD anda di sini.

11) Jika saya telah diinsuranskan lebih daripada satu kenderaan, adakah NCD sama memohon semua? 
Tidak, satu NCD peratusan hanya boleh digunakan untuk satu kenderaan sahaja.

12) Bolehkah saya memindahkan NCD kereta syarikat saya yang berdaftar kepada kereta saya yang berdaftar atas persendirian? 
Tidak. Anda hanya boleh memindahkan NCD kepada kenderaan milik anda (didaftarkan di bawah nama anda sendiri).

13) Berapakah patut diinsuranskan kenderaan saya? 
Anda dinasihatkan untuk menampung kereta anda berdasarkan ALLIANZ Agreed Value pada masa pembaharuan.

Sekiranya jika kereta anda adalah di bawah-diinsuranskan (diinsuranskan pada jumlah kurang daripada itu ALLIANZ bersetuju nilai) pada masa apa-apa kerugian kerosakan, Fasal Purata di dalam polisi akan dikenakan apabila syarikat insurans menyelesaikan tuntutan insurans kereta anda. Anda akan menanggung perbezaan dan perkadaran setimpal bagi kerugian apabila nilai pasaran kereta anda pada masa kerugian melebihi jumlah yang diinsuranskan. Sebagai contoh, jika kereta anda adalah di bawah-diinsuranskan sebanyak 20% daripada nilai pasaran, syarikat insurans akan membayar pampasan kepada anda 20% kurang bagi setiap tuntutan.

Jika kereta anda terlebih insurans (diinsuranskan pada jumlah lebih daripada Allianz yang dipersetujui nilai) pada masa apa-apa kerugian kerosakan, syarikat insurans akan membayar tuntutan anda cukup untuk menampung kerugian yang ditanggung sehingga nilai pasaran kereta anda. Jika anda terlebih insurans kenderaan anda, anda telah membayar premium yang lebih tinggi tetapi tidak perlu.

14) Apakah yang perlu saya lakukan apabila saya mengalami kemalangan? 
Selepas kejadian yang boleh membawa kepada tuntutan anda perlu memberitahu Allianz serta-merta dan buat panggilan ke ALLIANZ Auto Assist (AAA) jika anda memerlukan perkhidmatan tunda untuk menghantar kereta anda ke bengkel yang diluluskan ALLIANZ panel sahaja.

Jika kenderaan pihak ketiga terlibat, ambil perhatian nombor pendaftaran kenderaan, jenis kerosakan dan syarikat insurans berkenaan. Dan jika pihak ketiga yang cedera, perhatikan kecederaan yang dialami dan jika mungkin butir-butir peribadi seperti nama, umur, alamat, nombor telefon, dan lain-lain
Membuat Laporan Polis dalam tempoh 24 jam dan menghantar kenderaan yang diinsuranskan anda ke bengkel panel kami diluluskan. Sekiranya anda memerlukan nasihat tuntutan dan bimbingan, sila hubungi perkhidmatan pelanggan atau cawangan Allianz Allianz terdekat.

15) Bagaimana saya mendapat pembaikan kereta saya selepas kemalangan berlaku? 
Anda boleh menghantar kereta anda ke mana-mana panel bengkel ALLIANZ ,345 bengkel yang diluluskan di seluruh negara. Selepas mendapat kelulusan dari pihak Allianz,bengkel panel akan terus  memperbaiki kenderaan anda.

16) Berapa lama tuntutan saya akan mengambil masa untuk memproses? 
Bagi kerosakan tidak sengaja kurang daripada RM 5,000, panel bengkel Allianz boleh segera memulakan kerja pembaikan tanpa penilaian ajuster. Jika pembaikan kos lebih daripada RM 5,000, Allianz akan menghantar pelaras kerugian untuk menilai kerosakan dalam tempoh 48 jam dan bengkel akan memulakan kerja pembaikan selepas ajuster yang menilai kerosakan.

Untuk lain-lain jenis tuntutan, ALLIANZ bertujuan untuk menyelesaikan tuntutan dalam tempoh 10 hari bekerja tertakluk kepada melengkapkan dokumentasi telah diperolehi. Sila hubungi ALLIANZ perkhidmatan pelanggan untuk maklumat lanjut di 1300-88-1028

17) Apakah itu lebihan? 
Lebihan itu adalah jumlah pertama tuntutan ditanggung oleh pemilik. Sebagai contoh, jumlah amaun tuntutan insurans adalah RM4,000 dan mempunyai melebihi RM500 ke atas insurans motor anda, Allianz akan menyelesaikan 3,500 ringgit dan pemilik perlu membayar baki RM500 sebelum bengkel melepaskan kenderaan anda.

18) Apakah lebihan itu wajib untuk kereta saya? 
Anda akan dikenakan bayaran yang berlebihan wajib sebanyak RM400 seperti yang dinyatakan di bawah pengendorsan 2F Jadual jika anda membenarkan kereta anda akan didorong oleh yang berikut:
- Yang di bawah Umur 21 tahun
- Yang merupakan pemegang (L) lesen memandu Sementara
- Yang merupakan pemegang lesen memandu Penuh yang kurang daripada 2 tahun
- Yang tidak dinamakan di dalam Jadual
- Yang dinamakan di dalam Jadual yang kurang daripada umur 21 tahun dan / atau pemegang (L) lesen memandu sementara dan / atau pemegang lesen memandu Penuh yang kurang daripada 2 tahun.

19) Apakah loading? 
Loading adalah surcaj tambahan yang dikenakan ke atas kadar premium asas untuk menutup pendedahan berisiko tinggi. Contoh faktor-faktor risiko untuk loading adalah umur pemandu / umur kenderaan, pengalaman tuntutan, prestasi tinggi / kereta sukan.

20) Berapa banyak nama pemandu yang boleh dimasukkan dalam perlindungan insurans?
Anda boleh menamakan dua pemandu (diri sendiri dan kedua) secara percuma. Walau bagaimanapun, anda juga boleh menamakan empat (4) pemandu tambahan di bawah insurans motor anda untuk bayaran yang kecil sebanyak RM10 setiap seorang.

21) Adakah saya perlu memberitahu Allianz sebarang perubahan enjin untuk kereta saya? 
Ya, anda dikehendaki memaklumkan Allianz, kerana perubahan enjin mungkin berubah pendedahan risiko dan jumlah premium yang dikenakan.